Förtal och överklagan

Min son har blivit anklagad för att ha misshandlat våldtagit ekonomisk misshandel avsin fru.Inget av detta är sant.För 3 månader sedan har socialtjänsten hämtat henne och barnen.Han har vaken sett eller fått prata med barnen sedan dess för henne.Ingen polisanmälan är gjord. Vill inte sammarbetamed familjerätten.Begär nu ensamvårdnad och försäljning av gemensamt hus.Är detta brottsligt? Vilken hjälp kan han få? Vadkan han göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att utpeka någon som brottslig är förtal enligt 5 kap. 1 § BrB om personen saknade skälig grund för sitt påstående. Om din son har blivit anklagad för misshandel, våldtäkt och dylikt av sin fru kan detta anses vara förtal om uppgifterna inte varit sann och hon inte heller haft skälig grund för de.

Angående socialtjänstbeslutet (bl.a. gällande om att omhänderta barnen) är det praktiska tillvägagångssättet att överklaga beslutet enligt 33-34 §§ förvaltningslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare