Förtal och förolämpning

Om man har varit med i en diskussion på Facebook och försökt själv med sakliga argument föra fram sina funderingar kring frågeställningen och upprepade gånger får följande typ av svar från 2 personer i gruppen

"...borde du vara tyst. Verkligen bara tyst. Jävla idiot! Orkar inte diskutera med dig men hoppas innerligt av du smittas av detta helvete (mässling, min anmärkning)."

"att kalla dig idiot är en högra nivå av diskussion än vad du förtjänar"

"Därför att du är en idiot med foliehatt"

Är det förtal enligt lagens mening?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal hör till brottsbalkens (BrB) 5 kap. om ärekränkning. Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning, 5 kap. 1 § BrB. Det krävs för förtal att beskyllningen varit ägnad att skada en människas anseende hos andra. Uppgiftslämnandet ska alltså leda till skada men en faktisk skada behöver inte ha uppstått.

Det förutsätts dessutom att den nedsättande uppgiften lämnas till någon annan än den beskyllde. Eftersom du har fått de nedsättande kommentarerna skickade till dig direkt i form av svar på Facebook skulle det alltså inte kunna bli fråga om förtal i ditt fall.

Möjligtvis skulle det istället kunna bli fråga om förolämpning, som innebär att man uttalar sig ärekränkande direkt till offret, 5 kap. 3 § BrB. En förolämpning ska vara ägnad att såra någon och kan ske genom att kalla någon för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymfligt sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare