Förtal mot juridisk person

Hej

Jag fick en påminnelse från visma collectors om en faktura för flyttstäd. Jag skrev i ett meddelande till de på deras hemsida och förklaraade hur det låg till med det företaget och vad företaget har gjort

Skrev att de hade lurat kunder tidigare och att de haft näringsförbud. Vilket stämmer. Det är ju inget som blir offentligt om det jag skrev och jag var tvungen att skicka en förklaring till varför fakturan inte var betald.

De vidarebefordrade mailet till företaget och jag fick ett mail av företaget där de skrev att de skulle anmäla mig för förtal och att de skulle driva det till tingsrätten och att det skulle bli jättedyrt för mig.

Är det här ett förtal jag gjort? För vad jag har läst så är det inte ett förtal jag gjort eftersom jag var tvungen att förklara dessa uppgifter och de är inte offentliga. De stämmer dessutom också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Förtal är ett brott som finns i brottsbalken. Det står i 5 kapitlet 1 §.

Förtal är ett brott som bara kan begås mot fysiska personer. Juridiska personer, alltså företag och dylikt, kan inte drabbas av förtal. Så har du pratat illa om företaget kan du inte dömas för förtal.

Men har du däremot skrivit ut mer än bara företagets namn i helhet, exempelvis anklagat enskilda anställda i företaget för olika saker, så kan det bli förtal. Det som krävs för att det ska vara förtal är alltså att det är mot en fysisk, levande person. Och, som i det här fallet du beskriver, att du lämnar till en tredje person till exempel uppgifter som utpekar någon som brottslig, för att skada dennes anseende.

Det spelar generellt sett ingen roll om påståendet är sant, det kan ändå bli förtal. Det kan i vissa enstaka fall vara okej att förtala någon - då det anses vara försvarligt att du lämnar de uppgifterna. Min uppfattning är att om du skulle ha lämnat dessa uppgifter och namngett enskilda anställda, exempelvis de som städat, så är det inte försvarligt att namnge just dem.

Det beror såklart även på hur du har namngett dem. Om du enbart skrivit om företaget och dess näringsförbud etc., och sedan sagt enbart vilka det var som till exempel städade hos dig utan att koppla ihop dem med de uppgifterna du lämnade(lurat tidigare kunder, näringsförbud) så är det inte förtal mot dem.

Avslutningsvis, har du bara skrivit ut företagets namn så är det inte brottsligt. Det är inte förtal.

Jag hoppas att mitt svar gav dig klarhet i frågan. Du är mer än välkommen att ställa frågor här under om du undrar över något mer!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare