Förtal mot företag

Jag pratade med en nära bekant sedan 45 år som hälsade på hemma hos mej den 8/12 vid 14.00 tiden. Han berättade bl a om en gemensam bekant som fått ett arbete som snickare hos en firma. Då kom jag ihåg att någon för en tid sedan berättat om en snickare som tvärslutade och var väldigt arg, Kunde det vara så att han inte fått betalt? sa den som hade hört detta av någon annan. Jag tänkte inte mer på detta "skvaller" Kom inte heller ihåg vem som sade detta. Men, min bekant sedan 45 år berättade vad jag sagt till en person som brukar hjälpa till i byggfirman och som han känner. Denne sprang direkt till ägaren och talade om det han hört. . Ett elände blev det.

Ägaren ringde mej 10/12 2015. Sa att jag hade sagt att han inte betalade sina anställda. Han ville ha ett

samtal med mej på sitt kontor mån. 14/12-15 tillsammans med 1 person. Ja, jag kommer, sa jag. När jag ombads att säga vad jag sagt hade han tagit in alla som jobbade för honom, ca 6-7 st, som skulle höra min bekännelse. Pinsamt. Men jag sa vad jag hade hört. Han kommer att anmäla mej för ärekränkning/förtal.

Ägaren har ett horn i sidan på mej, sedan jag skrivit en skrivelse till kommunen (efter ett reportage i tidningen juni 2014) om att de skulle försöka hitta en lämpligare plats än den som erbjöds av denne hus-

ägare, då inga grönområden finns kring huset, bara gator. Husägaren nämnde vid "förhöret" att jag ville skada honom, då jag aldrig tyckt om hans plan på trygghetsboendet.. Vad händer om jag blir fälld

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den brottsrubricering som eventuellt skulle kunna vara aktuell i ditt fall är förtal enligt 5:1 Brottsbalken, här.

För förtal krävs att någon lämnar uppgift om annan för att utsätta denne för andras missaktning. Var det försvarligt att lämna uppgifterna och är uppgifterna sanna eller har man haft en skälig anledning till att tro att de var sanna föreligger inget brott. Vidare följer av 5:5 BrB en åtalsbegränsning som innebär att en åklagare endast skulle åtala en person om det är påkallat från allmän synpunkt. Om då åklagare väljer att inte ta upp målet måste den som anses sig vara utsatt för brott att själv föra en brottmålsprocess.

Jag skulle säga att det i ditt fall är väldigt osannolikt att det föreligger ett förtal, och om det skulle göra det, att det inte heller är påkallat från allmänsynpunkt att väcka åtal för förtal. Det är osannolikt att det rör sig om förtal eftersom att du inte har pekat ut en viss person, utan ett företag. Förutsättningar för förtal föreligger därmed inte.

Vidare är jag kritisk till att uppgiften, som verkar förekommit i samband med en diskussion om varför en person slutat på ett jobb, utsätter annan för missaktning eftersom att uppgiften kan ha förekommit i en vidare kontext som inte utsätter annan för missaktning.

Förtal leder till bötesstraff, vilket kommer dömas ut i dagsböter. Storleken varierar beroende på din inkomst och jag kan inte med säkerhet uttala mig specifikare än så. Det vidare som händer beror på din övriga situation. I de allra flesta fall leder ett bötesbrott inte till några vidare komplikationer än att själva böterna.

Jag hoppas jag svarade på din fråga och jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare