Förtal mot ensamägda företag

Hejsan! Jag undrar om ett företag (aktiebolag eller enskild firma) kan förtala eller misskreditera ett annat företag. T.ex. om jag i egenskap av företagare går ut offentligt på sociala medier och hävdar att ägaren till ett annat företag, eller företaget som sådant, är klandervärt. Detta får sedan stor spridning och leder till bojkott av företaget som drabbas. Alltså en situation där ett företag begår förtal mot ett annat företag. I den aktuella situationen är det en influencer med stor följarskara, som misskrediterat mig och mitt företag (som jag är ensam ägare till). Influencern bedriver både influencerverksamhet och regelrätt försäljningsverksamhet knutet till sitt engagemang, t.ex. bokförsäljning, konsultuppdrag och föredrag. Vederbörande gick ut i sitt eget namn och uppmanade till bojkott av mitt företag, vilket fick ödesdigra konsekvenser för mig och mitt företag.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om den här influencern har begått förtal.

Förtal kan bara riktas mot riktiga personer, inte företag

För att det ska vara förtal måste det riktas mot en fysisk person, det vill säga en faktisk person (BrB 5:1). Det skulle inte vara förtal att uttala sig klandervärt mot ett företag. Som jag förstår det rör det sig om misskreditering av dig och ditt företag. För att det ska anses riktas mot dig, ska uttalandet ha med dig som person att göra. Att exempelvis säga att ditt företag inte säljer bra produkter, skulle inte anses vara förtal.

Nu vet jag inte vad för typ av verksamhet du sysslar med i din verksamhet men låt säga att du bedriver en liten hamburgerkedja. Om den här influencern uttalade sig om att ditt företag inte stekte bra hamburgare, anses det inte vara förtal. Om det däremot skulle vara att influencern säger att det spottas på maten och hygienen är dålig, skulle det kunna rikta sig mot dig snarare än själva produkten i sig.

Helt enkelt beror det på vad den här influencern har sagt och om personen riktar sig mot företaget eller mot dig.

Det som sägs måste måla dig som brottslig eller klandervärd

Att bara säga något negativt om dig betyder inte förtal. För att det ska anses vara förtal måste influencern ha sagt något som får dig ses som brottslig eller klandervärd så du riskeras att utsättas för andras missaktning. Vad som är klandervärt har olika betydelse beroende på kontexten. Om influencern skulle säga att du är en våghalsig bilförare spelar det inte någon större roll om bilkörande inte är något du sysslar med som t.ex. yrke. Om du däremot är chaufför, skulle ett sådant uttalande kunna skada ditt anseende som chaufför.

Helt enkelt beror det på vad personen sa och vad du sysslar med.

För att sammanfatta: För att det ska vara förtal måste uttalandet vara riktat mot dig som person och inte dig som företag. Därefter spelar kontexten stor roll för att bedöma om det var förtal. Viktigt här är detta: Vad var den influencern sa? Vad är det du sysslar med? Skulle uttalandet kunna få andra att missakta dig som person?

Jag hoppas att det kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare