Förtal kan som huvudregel inte rikta sig en organisation

Hej.

Undrar om jag kan anmäla oraganisationen X och personen Y för förtal mot organisationen Z för deras återupprepade uttalande om att det bedrivs olaga jakt på varg, detta helt utan bevis. Deras uttalande kan bara upplevas som ett utpekande av en grupp. Det gör att denna grupp kommer i dålig dager och blir utpekade som kriminella. Jag är jägare och tar mycket illa vid mig av dessa anklagelser. Måste jag anmäla som att det bara gäller mig eller kan man anmäla för en hel grupp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det undrar du om brottet förtal i 5 kap 1 § Brottsbalken är tillämpligt vid ett (eller flera) uttalande riktade mot en organisation, eller om brottet bara kan begås gentemot en fysisk levande person.

I lagkommentaren (Brottsbalkeen - en kommentar 5:1 s 3, 2018) framgår att förtal inte kan rikta sig mot juridiska personer eller kollektiva enheter av annat slag. Det är således inte straffbelagt att lämna nedsättande uppgifter om bolag, stiftelser eller någon annan sådan inrättning. Däremot kan yttrandet uppfattas så att en viss bestämd person pekas ut. I sådant fall kan förtal föreligga.

Bedömning i ditt fall

Eftersom uttalandet bara kan upplevas som ett utpekande av en grupp kan uttalandet således inte utgöra förtal enligt 5 kap 1 § BrB. När det gäller frågan om brottet kan vara begått gentemot dig som medlem i organisationen är svaret nej, om inte uttalandet varit specifikt riktat till dig vilket inte verkar vara fallet. För att det ska vara specifikt riktat mot dig borde det krävas att ditt namn utpekats i deras yttrande.

En aktieägare i ett aktiebolag kan på motsvarande sätt inte anmäla en person för förtal, om uttalandet riktar sig enbart mot företagets verksamhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare