Förtal i vårdnadstvist

Vår som ligger i vårdnadstvist med sitt X.

Hon har i inlaga till domstolen beskrivit att vår son har alkoholproblem. I samma inlaga förklarar hon det med att "han växt upp i en familj där man dricker alkohol varje dag".

Det här stämmer inte över huvud taget utan är ämnat att misskreditera i första hand vår son, men också genom att beskriva vår uppfostran som klandervärd. Eftersom domstolstext är offentlig handling blir vi som föräldrar uthängda som personer med alkoholproblem.

Ingen bevisning finns eftersom den inte kan finnas.

Både min fru och jag har jobb med höga prestationskrav och avancerade arbetsuppgifter. Båda har väsentligt lägre sjukfrånvaro än vanligt. Vi pendlar till jobbet och har beredskap kvällar och nätter. Inget av detta går ihop med alkoholproblem, vilket arbetsgivare, arbetskamrater och vänner och barn kan intyga.

Vad dessa offentligt tillgängliga lögner skulle kunna åstadkomma i arbetsliv och vänkrets kan vi ju bara spekulera i.

Detta borde vi väl kunna åtala henne för förtal?

var anmäler man det? Hur gör man?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Precis som du själv skriver så kan handlingarna er sons ex företagit stämma in på brottsbeskrivningen av förtal, vilket regleras i Brottsbalken (BrB).

Den som pekar ut en annan person som brottslig, klandervärd i sitt sätt att leva, eller lämnar andra uppgifter som kan orsaka andras missaktning kan göra sig skyldig till brottet förtal enligt 5 kap. 1§ BrB. Personen som pekats ut måste tagit del av uppgifterna och syftet ska varit att andra ska missakta den utpekade personen och uppgifterna måste även vara konkreta, vilket tycks stämma överens med vad du beskriver. I och med att uppgifterna är inlämnade till domstolen uppfyller de även kravet på att de ska ha lämnats "till annan".

I vissa fall kan det vara försvarligt att i viss utsträckning lämna uppgifter som i sig kan utgöra förtal. För att ansvarsfrihet ska gälla krävs dock att personen som lämnat uppgifterna kan visa att uppgifterna är sanna, eller att det i vart fall funnits skälig grund för dem.

Det ni kan göra är att kontakta Polisen och utifrån ovan göra en anmälan mot personen ifråga. Jag rekommenderar även att ni och er son pratar med er sons rättsliga ombud för att se hur denne kan hjälpa er i situationen, exempelvis genom att skicka in en egen inlaga för er sons räkning där de uppgifter som framkommit från hans ex bestrids.

Jag hoppas att jag gett er lite vägledning i hur ni kan gå tillväga, har ni fler frågor är ni välkomna att höra av er igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare