Förtal i umgängeskretsen

Jag har en mycket manipulativ person i min bekantskapskrets vars son är en mycket god vän till mig. Det är en vuxen man och personen som ställer till det för mig är hans mamma, som han bor hos. Den här kvinnan vill utan något giltigt skäl få bort mig som vän till sonen. Jag vill påpeka att jag lever ett anständigt och oklanderligt liv så det finns ingen anledning till hennes agerande. Hon har talat illa om mig för sina bekanta för att få dom att hjälpa till med att sätta hinder för umgänget mellan mig och hennes son, och vänner till mig har börjat ta avstånd från mig för vad som antagligen är påhittade saker som spridits ut av henne. Jag undrar nu om det hon gör räknas som olagligt och om jag kan polisanmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Personen du beskriver skulle kunna göra sig skyldig till förtal enligt brottsbalken (BrB) 5 kap. 1 §. Det kan tyckas relativt vanligt att människor i vårt samhälle talar illa (och numera skriver illa) om varandra frekvent utan att vi ser några processer angående detta. Det har att göra med att brottet inte faller under allmänt åtal, alltså det tas inte upp av åklagare utan måste drivas av dig personligen enligt BrB 5 kap. 5 §. Man gör dock undantag för förtal mot minderåriga och/eller om det finns särskilda skäl ur en samhällelig synpunkt att driva målet. Förtalet ska då ha fått en stor spridning eller ha särskilt grovt uttryck.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare