Förtal, förolämpning.

Hej! Min exflickvän har sagt till mig att jag är homosexuell fastän jag är hetero och hon hotar mig att hon ska säga det inför mina kompisar. Hor Sms:ar mig liksom att hon skriver till en tjej. Kan det vara en verbal kränkning? Kan jag polisanmäla henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

För att du ska kunna komma någonvart med en polisanmälan krävs att det beteende din exflickvän utsätter dig för klassas som förtal eller förolämpning. Dessa brott regleras i 5 kap Brottsbalken och innebär i stort sett att man utmålar någon på ett klandervärt eller brottsligt sett och att detta kommer till allmän kännedom. Jag har svårt att se att det beteende du blivit utsatt för når upp till det som krävs för att det ska utgöra förtal. Homosexualitet är ju inte brottsligt, och i vårt samhälle ses det inte heller som klandervärt.

Förtal är också ett brott som hör under eget åtal vilket innebär att polisen inte skulle driva fallet utan du skulle själv behöva verka för att det tas upp.

Lawline RådgivareRådgivare