Förtal eller ej

Hej!

Jag har ett ex som är mor till vår gemensamma dotter på 7 år.

Vi är separerade sedan 5,5 år tillbaks i tiden.

Och jag har träffat en tjej nu som jag och min dotter har det gott och fridfullt ihop med.

Men mitt ex skickar mycket sms till mig att min flickvän håller på och stoppar typ piller i glas för min dotter att hon röker cannabis(muntligt sagt ej skriftligt)

Jag läser upp för min flickvän ang.dessa saker och jag ser det och tolkar det som Förtal och förolämpningar mot henne samt falska anklagelser.

Så vad göra??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om ditt ex:s uttalade kring din flickvän utgör förtal. Jag kommer nedan att redovisa de juridiska möjligheterna vad gällande att åtala någon för förtal Vi vänder oss till 5 kap 1 § Brottsbalken (BrB) som reglerar förtal.

Vad säger lagen

5 kap 1 § anger att följande utgör förtal:

1:Den som utpekar någon såsom brottslig

2: eller klandervärd i sitt levnadssätt

3: eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Det ska tilläggas att förtalsbrott omfattas som regel inte av allmänt åtal, något som framgår av 5 kap. 5 § BrB. Detta innebär att du som målsägande, eller brottsoffer, i princip garanterat kommer behöva väcka åtal själv utan stöd av åklagare.

Vad innebär detta för dig? - Att uppge att någon brukar droger eller ger droger till barn är att anse som klandervärd och brottslig till sitt levnadssätt. Generellt är därför kraven kring förtal uppfyllda formellt och du kan åtala ditt ex för förtal.

Sedan ska nämnas att om man vill gå till domstol kommer man själv att få föra talan kring detta, vilket medför att mer civilrättsliga regler kommer tillämpas. Detta kan innebära att man får stå får svarandens (ditt ex:s) rättegångskostnader om du förlorar. Du kommer även få bekosta din advokat eller annan person som för din talan och rätten till rättsskydd m.m. kan vara begränsad. vad gällande bevisningen så har du bevis via sms för förtal om eget användande om droger men hennes uttalande kring droger till dottern har skett muntligt och kommer därför vara svår att bevisa.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare