Förtal eller ej

Hej! Är det brottsligt att kalla alla män för ´´djur´´ inför en man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder din fråga till lawline!

Din fråga berör är verkar vara ett uttryck för en personlig åsikt. Detta har man rätt att yttra i viss mån så länge det inte är ett angrepp på någon direkt person. Detta bör inte strida gentemot 5 kap 1 BrB eller mot 5 kap 3 § BrB, förtal eller förolämpning.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare