Förtal efter anklagelse om fusk?

Har av en bekant blivit anklagad för fusk öppet inför flertalet andra deltagare under ett klubbmästerskap i en sport där vi dömde själv. Jag tog mig mycket av händelsen och kände mig kränkt i situationen och skämdes då jag inte haft någon som helst avsikt att döma "fel". Trots att jag visade att jag blev sårad och beskrev att jag önskat att hen pratat enskilt med mig om saken drev hen frågan vidare och skrev till sportförbundet nationellt. Hen fortsatte även prata nedsättande om mig i sammanhanget med andra i min/hens umgängeskrets. Jag har själv försökt göra gott genom att ta kontakt och jämka men hen vill inte på något sätt mötas i detta. Hen menar i samtal med andra att jag har gjort feldomslut till en strategi.

Min fråga är om denna situation lyder under förolämpling/förtal? Finns något att göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns dock alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare