Förtal då en mamma talar illa och svartmålar inför släkten

Min mamma har talat ila illa om mig för släkt och vänner.Det handlar om att svartmåla mig och förtala mig.Hon har även misshandlat mig psykiskt.

Vet nu att hon är sjuk.En personlighetsstörning av något slag.Medfödd bioligiskneuorologisk skada med kognitiva svårigheter som följd.

Förtalet har pågått ca 10 år.Hon har försökt distansera mig från släkten mm.

Jag är offer och hon förövare.

Detta har fått mig att må mycket dåligt.I flera år har jag inte kunnat arbeta i perioder.

Vill anmäla min mamma för förtalet och all psykisk misshandel hon utsatt mig för.Hur göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ska dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det är du själv som måste bevisa att ett förtalsbrott ägt rum. Förlorar du en förtalsprocess i domstol riskerar du att få betala rättegångskostnaderna helt själv. Detta bör du ha i åtanke innan du inleder en process kring ett eventuellt förtalsbrott i domstol.

Det skulle här vara möjligt att i en domstol argumentera för du (pga. dessa uppgifter från mamman blivit utsatt för andras missaktning (från tex. släkt) varför förtal kan vara aktuellt. Dock är det som sagt svårt att bevisa (i synnerhet i sammanhang bland exempelvis släkt och vänner då beviskravet är högt). Gällande tillvägagångssätt vid en eventuell anmälan hänvisar jag till polisens hemsida.

Hoppas du känner att du fått lite tydlighet kring din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare