Förtal BrB 5:1

Hej! Jag och min granne på jobbet blev vid samma tillfälle utsatta för en lång räcka fysiska brott av en person som arbetar nära min arbetsplats. Den här personen sitter ofta på uteserveringarna i vår stadsdel. Skulle det vara förtal att peka ut honom för de serveringar som ligger i närheten av min arbetsplats/de serveringar som grannen kan se från sitt vardagsrumsfönster och be dem inte ta emot honom som gäst? Jag har ett kollegialt förhållande till personalen/ägarna på de flesta av de här ställena.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att lämna en sådan uppgift om personen framstås vara ägnat att utsätta honom för missaktning eftersom syftet är att uteserveringarna inte ska ta emot honom som gäst. Detta är enligt 5kap 1§ Brottsbalken att klassas som förtal.

Typfallet för förtal är just att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt och därför skulle jag nog råda att vara försiktig med att lämna sådana uppgifter som du skriver om för att inte riskera att göra dig skyldig till förtal.

Lycka till och hoppas allt löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare