Förtal av säljare?

Hej,

18 månader sedan förhandlade jag med en säljare.

Kort sagt: - Han skulle sälja mig produkt X till ett pris av Y. - Jag betalade beloppet Y - Hittills, trots många löften och diskussioner har jag inte fått en återbetalning, eller någon produkt.

Jag har gjort ovanstående fakta finns tillgängliga, som sådan, offentligt till andra människor som skulle kunna hamna med samma resultat.

Säljaren hotar nu mig med Anmälan för äreskränkning. Kan han?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det brott som personen troligen skulle kunna tänkas anmäla dig för kallas för förtal och återfinns i 5 kap Brottsbalken (se: https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Dömas till förtal kan även den som talat sanning om den andra personen, om detta skett på ett sätt som från din sida är ägnat att få din säljare att framstå som klandervärd. Även om det du säger är sant, kan det alltså vara straffbart.

Det finns dock undantag från detta. Om det med hänsyn till omständigheterna i fallet kan anses försvarligt att du framför detta - exempelvis för denna personens potentiella kunder för att hindra att dessa hamnar i samma situation som du - är detta straffritt. Om du blir anmäld för förtal är det dock du som måste bevisa att du hade skälig anledning till att sprida den information du gjort om personen.

Jag hoppas mitt svar var till vägledning för dig!

Robin HenningsonRådgivare