Förtal av juridisk person?

Hej! Om jag delar en länk där man påstår att ett företag är bluff och lurar folk på pengar. Kan jag som delar länken bli straffad för förtal om jag försöker "varna andra"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Brottet förtal, som finns föreskrivet i 5 kap. 1 § Brottsbalken, avser endast nedsättande uppgifter som lämnats eller spridits rörande en viss enskild fysisk person. Det är därmed inte straffbart att lämna nedsättande uppgifter om en juridisk person, såsom ett bolag, en förening eller liknande. Att dela en länk där det påstås att ett företag lurar människor på pengar utgör således inte ett brott.

Hoppas du upplever att du fått din fråga besvarad, trots att svaret blev relativt kort. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare