Förtal av en juridisk person

Hej!

Min organisation har blivit anklagade för censur av ett fejkkonto på Facebook. Anklagelsen har kommit via en recension. Den är självklart falsk.

Går detta under brytande av lag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom förtal enligt 5:1 Brottsbalken endast omfattar kränkande uppgifter avseende fysiska personer anses företag och organisationer inte omfattas av brottet. Dock är det inte helt uteslutet att kränkande uppgifter mot ett företag kan omfattas av förtalsbrottet. Detta beror på att alla företag och organisationer sköts av fysiska personer, vilka är berättigade samma skydd som alla andra potentiella brottsoffer. Det är svårare att identifiera ett brottsoffer om en hel organisation berörs, men i de fall det är tydligt att en enskild utpekas som klandervärd kan brott ändå ha begåtts (jfr. NJA II 1962 s. 149).

Men eftersom anklagelserna som du beskriver gäller anklagelser om att er organisation censurerar saker har jag svårt att se att förtalsbrottet skulle bli tillämpligt. Men eftersom du inte gett mer information går det inte att utesluta möjligheten att förtal kan bli aktuellt i ert fall om det är tydligt att en viss person utpekas.

Om du är i behov av ytterligare rådgivning eller hjälp av en jurist rekomenderar jag dig att använda dig av någon av våra andra tjänster:
- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare