Förtal av bolag

Kan man publicera en historia som denna på en hemsida utan att göra sig skyldig till förtal: En kvinna (min avlidne mor) ville bygga sitt drömhus mitt på Bjärehalvön. För att känna sig trygg valde hon ett byggföretag från den lilla stad i Skåne där hon växte upp. Tyvärr så visade det sig att byggföretaget ej hade gjort ett fullgott arbete gällande putsarbetet samt fönster och fönsterdörrar. Kvinnan reklamerade problemen men blev tvungen att lägga närmare 200 000:- i kostnader för besiktnings- samt advokatkostnader för att få rätt. Ett förlikningsavtal upprättades. Byggföretaget ”åtgärdade” felen. Förlikningsavtalet har en garantitid om fem år. Huset har nu än värre skador än tidigare då byggföretaget bl.a. har återmonterat fönster och fönsterdörrar på ett felaktigt sätt. Nuvarande skador är bland annat att putsen runt åtgärdade fönster och fönsterdörrar har sprängts loss då bruket ligger direkt emot trät. Hade kvinnan levt vidare några år till hade hon sett hur hennes hus undan för undan gick sönder mer och mer. Hon hade inte kunnat göra något åt det då hon var en fattig pensionär. Nu har detta blivit dödsboets ansvar. Dödsboet har åberopat garantin i förlikningsavtalet. Det verkar inte finnas intresse från byggföretaget att ta ansvar. Byggföretagets namn innehåller vd:s efternamn. Man är enligt AllaBolag 32 anställda. Dödsboets tanke är att informera omvärlden om denna historia på ett sakligt sätt genom att publicera en hemsida för att beskriva denna historia.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline

Så jag tolkat din fråga så rör det sig ifall man kan göra sig skyldig till förtal av ett bolag som innehåller VDns efternamn.

När det gäller förtal så blir det aktuell när man utpekar någon som brottslig eller klandervärd eller på annat sätt försöker påverka andras syn på personen att vara negativ. Det följer av 5 kap 1 § brottsbalken

Dock kan man inte generellt sett förtala ett bolag. Det skall alltså gälla en person i huvudregel. Dock har högsta domstolen i ett fall från 50-talet (NJA 1950 s.250) uttryckt att ifall personens namn är del av bolagets namn var det att anse som förtal. Dock var det då tala om hela personens namn och inte bara efternamn. Dock skulle det rimligen fortfarande anses vara förtal då det gäller VD:n och därmed kan ett uttalande enkelt härledas till exakt vilken person det gäller, men det är osäkert vad en domstol skulle tycka om enbart efternamnet, samt ifall VDn pekades ut direkt. Det bör därför bli en skillnad ifall man pekar på att bolaget är dåligt, eller VDn för bolaget vars namn ingår.

Därmed skulle jag avråda från att lämna beskyllande uppgifter mot VDn.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare