Förtal av avliden person

Förtal av död person

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Förutsättningarna för att en gärning ska räknas som förtal finns i 5:1 brottsbalken (BrB). Där stadgas att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning döms för förtal.

Förtal av en avliden person kan utgöra ett brott, vilket framgår av 5:4 BrB. För att förtal av en avliden person ska medföra ansvar krävs att gärningen är sårande för de efterlevande eller att gärningen kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne. Vid bedömningen av det sistnämnda beaktas bland annat den tid som har förflutit sedan den avlidne var i livet. Frågan om huruvida förtal av en avliden person ska medföra ansvar beror alltså på omständigheterna i det enskilda fallet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare