Förtal att varna för personer som friats?

Hej! Jag har en fundering gällande en person som hotade ljög och sen attackerade min flickvän och innan dess hade hotat att ta hennes hund, min flickvän försvarade sig med en kniv mot henne och två till vilket resulterade i att hon fick sju års fängelse för mordförsök, kvinnan som attackerade henne fick inget som helst straff. Dom här människorna är avskyvärda, hemska, vidriga, dom hade planerat allt det här. Min fråga är eftersom varken Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta mm vill ta upp om hur korrumperat rättsväsendet är och allt som vi har försökt med för att min flickvän ska få upprättelse och att sanningen ska komma fram om dessa personer har tystats ner, kan jag lägga upp namn och bild på dessa människor och varna allmänheten för dom utan att jag själv blir anmäld?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret har flera aspekter men jag håller mig till den viktigaste som regleras i brottsbalken (BrB).

Ifall du skulle lägga upp namn och bild på dessa människor och i samband med detta ge din version av historien skulle det med allra högsta sannolikhet innebära att du gör dig skyldig till brottet förtal. Du pekar nämligen ut dem som brottsliga/klandervärda. Det finns inte heller något som gör det försvarligt med tanke på att personerna friats i domstol (BrB 5:1 1-2st).

Straffet ifall man gör sig skyldig till förtal är böter. Exakt hur hög böter du får kan jag tyvärr inte spekulera i.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare