Förtal att utpeka någon som brottsling.

Är det lagligt av en person att skriva till en annan person angående min sons straff som han har fått böter för och blivit fälld för??får man göra så?,kan jag som förälder göra nånting?min son mår väldigt dåligt pga av att detta sprids över Internet(Facebook meddenger)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 5:1 BrB (här) utgör det förtal att utpeka någon som brottsling, vilket inkluderar att man sprider uppgifter om att någon är dömd för brott. Det krävs att uppgiftslämnandet är avsett att skada personen, där man beaktar den personkrets som den förtalade tillhör. Skada behöver dock inte ha uppstått.

I detta fall verkar det som att skada har skett. Därför kan det vara lägligt att en polisanmälan sker. Det föreligger dock vissa åtalsbegränsningar som kan göra att en åklagare inte går vidare med ärendet. Om så sker kan ni ändå driva ärendet genom att ett enskilt åtal för att få en fällande dom för förtal.

Jag hoppar att jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare