Förtal att peka ut en känd mördare?

Hej, har en fråga angående förtal, jag har ett stort true crime intresse och skulle vilja starta någon form av kanal att skriva om det i, exempelvis Instagram. Räknas det som förtal om man skriver om brott där exempelvis mördaren redan är dömd ? Till exempel om jag skulle skriva om vad Anders Eklund begått för brott ? Alltså endast om brottet och inte gå in på vad man tycker om honom eller påstå saker som inte är bekräftade .

Kortfattat är det okej att skriva till exempel " Anders Eklund mördade Engla "? Eller räknas det som förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Förtalsbrottet regleras i brottsbalken 5 kap 1 §. Där stadgas att den som utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt döms för förtal. Denna regel har dock ett undantag: Om uttalandet är sant eller gärningsmannen hade skälig anledning att tro att det var sant och det med hänsyn till omständigheterna anses försvarligt döms man inte till ansvar.

Att Anders Eklund mördade Engla är sant, och om inte annat finns skälig anledning att tro att det är sant mot bakgrund av att han är fälld i domstol. Det faktum att brottet är mycket grovt och har ett allmänintresse, samt det faktum att det redan är mer eller mindre allmänt känt att han begått detta brott är omständigheter som talar för att det även försvarligt att peka ut honom som Englas mördare. Med andra ord skulle man inte inte dömas för förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare