Förtal är uttalanden som är ägnade att väcka missaktning och det faller under enskilt åtal

Hej!

Det finns två anhöriga som har under nästan tre år nu spritt lögner och förtalat mig ( stöld vilket inte är sant)till många i släkten bekanta och andra personer i det sociala livet vilket påverkar mitt liv då jag lever i en mindre stad som Söderhamn vilket är en liten stad.

Hjälp jag måste få slut på det här snälla!

Jag har fått höra av personer att dom går "hårt" på och lögnerna är så mycket kränkande!

Ska jag lämna in en polisanmälan för trackasserier och stämma dem för förtal?

Jag står inte ut med mer.

Vad tycker ni är bäst för mig att göra då det inte finns någon chans att de lyssnar på mig ?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att en person ska dömas för förtal måste personen ha sagt saker till en annan person om dig med syftet att utsätta dig för missaktning. Att uppgifterna är ägnade åt att utsätta dig för missaktning är det enda kravet på uppgifterna. Personen kan alltså inte dömas för förtal genom att säga "positiva" saker om dig. Detta innebär dessutom att det inte spelar någon roll om uppgifterna är sanna eller inte. Personerna kan alltså dömas för förtal trots att det de säger om dig är sant.

Med det sagt lär det vara enklare att hävda att ett agerande utgör förtal ifall uppgifterna är falska eftersom det då finns färre anledningar att sprida uppgifterna och man kan enklare anta att det har gjorts för att utsätta dig för missaktning. Huruvida uppgifterna varit ämnade att utsätta dig för missaktning är dock en bevisfråga som du kommer att ha bevisbördan för i domstol. Du måste alltså föra fram argument om hur uppgifterna har syftat till att utsätta dig för missaktning.

Förtal är ett brott som faller under enskilt åtal. Det innebär att en åklagare inte kommer att föra din talan. Istället måste du själv väcka åtal och föra talan i domstol. Detta innebär exempelvis att du kommer att få betala båda parternas rättegångskostnader ifall du förlorar målet. Att väcka åtal för förtal för alltså med sig vissa risker.

Mitt råd till dig är hur som helst att anmäla brottet till polisen och eventuellt även väcka åtal. För att ha enklare att framföra bra bevisning för att dina anhörigas ageranden utgör förtal bör du dessutom söka professionell hjälp så du har någon som företräder dig i domstol. Genom Lawline kan du boka en tid med en jurist här.

Sammanfattning
Så länge uppgifterna har lämnats i syfte att utsätta dig för missaktning är det alltså mycket troligt att dina anhöriga gjort sig skyldiga till förtal, oavsett om uppgifterna är sanna eller falska. Att uppgifterna är falska gör det enklare att argumentera för att uppgifterna har lämnats för att utsätta dig för missaktning, åtminstone ifall dina anhöriga visste att uppgifterna var falska. Eftersom förtal faller under enskilt åtal måste du själv väcka åtal och föra talan i domstol, därför lär du behöva professionell hjälp vilket du kan få genom Lawline. Mitt råd är att du anmäler brottet till polisen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare