Förtal är uttalanden som är ägnade att väcka missaktning och det faller under enskilt åtal

Hej.

Vi hittade denna artikel om vårt företag som angriper oss som personer och företaget. De har inte kontaktat oss för att få riktiga fakta och det mesta i artikeln är inkorrekt.

Kan vi stämma för förtal och hur fungerar en sådan process?

https://tradevenue.se/Aktiepappa/swedish-wealth-institute-–-vilken-bluff

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Kraven för att någon ska dömas för förtal är att den har gjort uttalanden om en person som är ägnade att utsätta personen för missaktning. Det viktiga i bestämmelsen är just att uttalandena måste ha gjorts med syftet att väcka missaktning för personen. En person kan alltså dömas för förtal även för spridning av uppgifter som är korrekta. Bedömningen av vad som är sant och vad som är falskt är därför av mindre betydelse.

Bestämmelsen om förtal skriver just om förtal som skett mot en person och det finns inget skydd mot förtal mot ett helt företag som sådant i Sverige. Däremot verkar ju artikeln ni hänvisade till innehålla uttalanden om specifika personer i företaget och därför kan förtalsbestämmelsen ändå tillämpas i ert fall.

Det avgörande blir alltså att avgöra om uttalandena skett med syftet att utsätta er och ert företag för andras missaktning. Det är ju nämligen möjligt att uttalandena endast har gjorts med syftet att hjälpa andra genom att be dem att undvika ert företag p.g.a. artikelförfattarens dåliga erfarenhet av ert företag. Det är alltså inte solklart att artikeln är skriven med syftet att utsätta er för missaktning.

Hur som helst går det absolut att argumentera för att det är fallet och att artikelförfattaren därför gjort sig skyldig tillf förtal. I slutändan är det ju upp till en domstol att bestämma. Ifall ni vill ta saken till domstol är det viktigt att ni vet att förtal är ett brott som faller under enskilt åtal. En åklagare kommer därför inte att föra er talan som i många andra brottmål. Enskilt åtal innebär att ni själva måste åtala artikelförfattaren och föra talan i domstol. Det innebär även att ni måste betala rättegångskostnaderna ifall ni skulle förlora målet. I övrigt fungerar förtalsprocessen som andra brottmålsprocesser.

Mitt råd till er att fundera över riskerna med att väcka åtal. Exempelvis att det kan vara svårt att bevisa att syftet med artikeln var att utsätta er för missaktning samt att ni riskerar att behöva betala rättegångskostnaderna ifall ni förlorar målet.
Ifall ni bestämmer er för att väcka åtal för förtal skulle jag föreslå att ni tar hjälp av Lawline genom att boka tid med en av byråns jurister (se här).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare