Försvunnen jacka från garderob

Hej! Äger en restaurang i Uddevalla. I höstas blev en jacka stulen / förväxlad ur våran obevakade garderob ( hade då inte några skyltar att den var obevakad) men gästen gick in i garderoben själv och hängde in den. När han skulle gå så fanns inte jackan kvar. Tyvärr hade han också bilnycklar till sin jobbil i fickan också..

Vad har vi för skyldighet som restaurang att ersätta detta? Jag har erbjudit självrisk för jackan ( ca1500:-)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det svaret jag kommer ge dig på denna fråga är ett "det beror på"- svar. Finns det en skyldighet för gästerna att lämna sina jackor i garderoben, eller om gästerna frivilligt kan hänga in sina ytterkläder i en garderob som är bevakad, har ni på restaurangen en skyldighet att vårda jackorna.

Finns de ovan beskrivna garderobsmöjligheterna för gästerna brukar man säga att de även betalar för garderoben genom priset för maten på restaurangen. I så fall utför ni en tjänst till gästerna i form av att hålla koll och ta hand om deras kläder vilket således gör att konsumenttjänstlagen, KtjL, är tillämplig.

31 § 3 st. KtjL anger att ni som restaurang i så fall är skyldiga att ersätta gästens försvunna jacka och den skada som gästen lider. Är garderoben bevakad, och/eller en skyldighet, torde det föreligga ett fel i tjänsten enligt 9 § KtjL då jackan är försvunnen. Detta eftersom tjänsten ska utföras på ett sätt som förklaras i 10 § KtjL, vilket innebär att ni på restaurangen ska vårda ytterkläderna på ett sätt som gästen förväntar sig om den förväntningen har inverkat på gästens val att lämna in jackan i garderoben. Ändamålet med att gästen lämnar in jackan är mest troligt att slippa ta hand om den själv, utan risk för att den ska försvinna. Jackans försvinnande strider alltså då mot tjänstens ändamål vilket även är en grund för att det ska föreligga ett fel i tjänsten och ni ska bli ersättningsskyldiga.

Sammanfattningsvis skulle jag i så fall alltså ge er svaret att ni är skyldiga att ersätta jackan och skadorna som gästen har utsatts för eftersom gästen rimligen lär ha kunnat förväntat sig att jackan inte skulle försvinna.

Är garderoben däremot helt frivillig och obevakad hänger gästerna in sina kläder där på egen risk och ni på restaurangen har ingen skyldighet att ersätta skador i form av att jackor t.ex. försvinner som i detta fall. I så fall är inte konsumenttjänstlagen tillämplig eftersom ni som näringsidkare inte utför någon tjänst genom garderoben som har ett samband med er verksamhet.

Svaret beror alltså på om det föreligger en plikt för gästerna att lämna in sina ytterkläder/garderoben är bevakad eller om garderoben är frivillig och obevakad.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning angående ärendet inom 3 dagar genom att klicka här.

Är du i behov av löpande rådgivning vill jag även råda dig att du tecknar upp dig på vår Lawline Premium tjänst där du kan få obegränsad, snabb, rådgivning till en fast månadskostnad. Du kan läsa mer om detta genom att klicka på denna länk; http://lawline.se/lawline-premium

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare