Försvinner eller kan man ta bort uppgifter från Lexbase?

Hej. När jag var nyfyllda 16 år snattade jag och mina kompisar i en butik (Detta var xx). Med tanke på min dåvarande ålder samt att jag alltid hade varit skötsam sedan innan så beslutade åklagaren att utfärda en åtalsunderlåtelse gällande snatteri. Orolig och skamsen så sökte jag upp mig själv på sajten ´´Lexbase´´ för att försäkra mig om att jag inte förekom där, vilket jag inte gjorde. När jag fyllde 18 två år senare kollade jag ännu en gång för att försäkra mig om att inga uppgifter hade förts in, vilket inte heller var fallet. Nu fem och ett halvt år senare, kan jag hitta mig själv på Lexbase. Hur kan detta vara möjligt? Jag är otroligt rädd att detta kommer påverka min karriär negativt i framtiden. Även faktumet att vilken privatperson som helst kan se att jag förekommer i ''belastningsregistret'' och spekulera hejvilt rörande detta, får det att vrida sig i magen för mig. Kommer dessa uppgifter någonsin försvinna från Lexbase?

Lawline svarar

I dagsläget är verksamheter såsom Lexbase skyddade i den meningen att dessa omfattas av grundlagsskyddet - friheten att uttrycka och sprida information och åsikter. Den information som Lexbase sammanställer och erbjuder allmänheten omfattas därför av grundlagsskyddet. I dagsläget kan Lexbase inte sanktioneras för deras verksamhet och det enda sättet du kan få dina uppgifter att försvinna är om Lexbase själv raderar dem.

Regeringen har uttryckt att det är uppenbart att enskilda riskerar att lida skada av att viss information finns att tillgå på nätet. Regeringen föreslog därför i slutet på 2017 i en proposition (prop. 2017/18:49) att grundlagsskyddet bör begränsas för verksamheter som erbjuder söktjänster vilka innehåller personuppgifter av särskilt integritetskänslig karaktär (s. 145-146 i propositionen).

Om riksdagen röstar för regeringens förslag så kommer Lexbase tvingas att antingen lägga ner sin verksamhet eller åtminstone upphöra med att ge ut integritetskänsliga uppgifter. Om riksdagen röstar emot förslaget, så kommer Lexbases verksamhet att förbli laglig. Följ utveckligen!

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare