FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2016

Försörjningsplikt för barn under 18

Hej.

Min 16-årige son har kommit in på sitt önskegymnasium på annan ort. Han bor själv i en lägenhet (2500 kr/månad). Dessutom betalar vi mobil plus bredband. Han kommer att få inackorderingsbidrag men jag vet inte med hur mycket än. Hans pappa tycker inte att detta är nödvändigt. Han vill inte stötta med pengar. Kan han vägra? Hur mycket behöver sonen i matpengar? Han äter lunch i skolan, övriga mål fixar han själv.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrars försörjningsplikt (alltså underhållsskyldighet) regleras i kapitel 7 i Föräldrabalken (FB).

FB 7:1 st. 2 säger att föräldrar är försörjningspliktiga gentemot sina barn fram till dess att barnet fyller 18 år. Om barnet fortfarande går i grund- eller gymnasieskola efter att det fyllt 18 år så är föräldrarna försörjningspliktiga till dess att barnet slutar skolan, dock längst tills barnet fyller 21 år. Han kan alltså inte vägra att betala för sonens försörjning.

I första hand ska barnets grundläggande försörjning tillgodoses. Om föräldrarnas ekonomiska förutsättningar motivera det kan det ställas krav på högre standard. När hänsyn tas till barnets egna tillgångar bör endast avkastning beaktas. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ut ett underhållsbidrag.

Hur mycket ni ska betala för mat är svårt att säga, men konsumentverket har tabeller för rimliga matkostnader. För pojkar mellan 14-17 år anges beloppet 2460 kr om all mat lagas hemma och 1880 kr om lunch vardagar inte lagas hemma. Se här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare