Försörjningskrav uppehållstillstånd

Kan migrationsverket avslå mins fru ansökan om att få flytta till Sverige p.g.a min pågående skuldsanering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När din fru ansöker om uppehållstillstånd i Sverige finns det ett så kallat försörjningskrav som innebär att du som bor i Sverige måste kunna försörja dels dig själv, men även din fru som ska flytta hit. Förutom detta finns även krav på att du har en tillräckligt stor bostad för er båda.

För att uppfylla försörjningskravet finns det en viss inkomstnivå som måste uppfyllas. I skrivande stund krävs 8 264 kr för makar som bor tillsammans. Att du har en pågående skuldsanering kan därmed påverka möjligheten för att din fru ska få uppehållstillstånd, om denna innebär att du inte har en tillräckligt hög inkomstnivå.

Dessa krav prövas direkt när ansökan kommer in till Migrationsverket. Vet du med dig att du inte har en tillräckligt hög inkomst eller tillräckligt stor bostad skulle jag därmed råda din fru att avvakta ansökan om uppehållstillstånd tills dess att du uppfyller kraven.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare