Försörjningskrav

Hej Jag bor i en bostadsrätt på 5 rum samt 2 toaletter. Mina föräldrar står på köpekontrakten. Jag har fått avslag av migrationsverket (min fru ska komma hit och bo med mig) p.ga att de anser att jag endast är inneboende. Jag har skrivit ett kontrakt med mina föräldrar där det förklaras att jag varit med och finansierat renovering samt köp av bostaden.. Jag har fast jobb sen många år tillbaka... Nu har ärendet skickats vidare till migrationsdomstolen, har migrationsverket rätt att bete sig på detta viset!! Att neka min fru att komma hit, jag bor ju i en bostadsrätt på 130kvm!!!! och vi är 4 personer totalt som bor här.... Jag känner mig så maktlös...

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Inledning

I samband med den nya migrationspolitiken som har påbörjats sedan 2015 med syfte att minska antalet asylsökande har Sverige infört tillfälliga bestämmelser avseende utlänningslagstiftningen. Då det från den 20 juli 2016 gäller ny lag, lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Lagen berör negativt de flesta som ansöker om uppehållstillstånd på grund av olika skäl, bland annat de som vill gifta sig eller leva i samboförhållandet. För denna kategori har framställts försörjningskrav gällande anknytningspersonens inkomst och bostad. Försörjningskravet gäller inte de anknytningspersoner som har fått flyktingstatus eller status som alternativt skyddsbehövande dock under förutsättningar att familjemedlem (t.ex fru/flickvän) som ansöker om familjeanknytning gör det inom tre månader efter att anknytningspersonen har fått uppehållstillstånd och om paret har en väl etablerad relation samt inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU.

Krav på bostad

Det du beskrivit att du och dina föräldrar bor i en lägenhet på 5 rum och 2 toa, och jag antar även att ett kök ingår. Detta kan troligen anses vara rimligt, dock det faktum att du är inneboende kan påverka din ansökan då det krävs att man ska ha sin egen bostad. Migrationsverket ställer som ett krav att för två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Med framställningen av dina uppgifter sammanfattningsvis ser läget ut så här:

- ni har 5 rum, varav av er har sitt eget, dvs du, din föräldrar och den fjärde personen (då du har anget att ni är 4 som bor nu), antar jag att det är ditt syskon eller annan släkting. Då blir det att 3 rum är upptagna, dvs av dig, dina föräldrar och ditt syskon/släkting. 2 rum är kvar, varav det ena är ett vardagsrum, antagligen. Då det är 1 rum kvar. Sen har ni två toa och ett kök.

Krav på inkomst

Vad gäller din inkomst, då ska du ha en inkomst som efter avdragen boendekostnad motsvarar ett så kallat normalbelopp. Det betyder att du efter att bostaden är betalad varje månad ska ha pengar som räcker till bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov.

För 2017 är normalbeloppet för sammanlevande makor eller sambor: 7 820 kronor

Slutsats

När din fru kommer till Sverige då ska du ha sin egen bostad för att uppfylla försörjningskravet. Det du har just nu är inte tillräckligt, dvs du har ett ledigt rum kvar och du är inneboende. Som ett tips kan jag rekommendera att du kan stå i bostadskö och få en separat lägenhet eller hyra i andra hand. Därutöver det jag beskrivit kan även andra omständigheter påverka er situation, t.ex. om ni har levt länge tillsammans, om ni har eller väntar på barn osv. Uppfyller du de ovanstående kraven då kan din fru få uppehållstillstånd och resa in i Sverige, annars kan ni vänta lite med familjeåterföreningen tills 2019 då den nya tillfälliga lagen löper ut och då kommer gälla gamla regler återigen, då uppställs inte sådana hårda krav längre.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare