Förskott på arv i form av gåva

Min farmor avled förra året och jag och min syster ärver tillsammans med vår farbror, då vår pappa avled för 13 år sedan.

Farfar avled några år innan farmor.

Bouppteckningen är redan gjord och vid den så i frågasatt jag om gåvan som farmor gett till min farbror, dvs huset har någon betydelse inför bouppteckningen, men fick svaret att så var inte fallet. Efter att ha läst här och så, så vill jag kolla vad som är rätt egentligen.

Farmor gav alltså bort huset hon bodde i, till vår farbror och bodde kvar där tills hon avled.

Vi fick aldrig höra om detta utan läste om de i tidningen att hon gett bort det som gåva.

Vet inte vad som står i gåvobrevet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Förskott på arv

Det finns en presumtion i lagen om att det en arvlåtare (din farmor i detta fall) ger bort till sin bröstarvinge under sin livstid ska avräknas som förskott på arv. Reglerna finns i 6 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken. För att bryta denna presumtion krävs det att arvlåtaren skriftligen, i exempelvis gåvobrev eller i testamentet, förtydligar att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. En gåva som ges till en bröstarvinge utan några som helst villkor eller andra omständigheter som pekar mot att det är gåva kommer därför att anses som ett förskott på arv. Bröstarvingar är ett begrepp för avkomlingar till en avliden i rakt nedstigande led, dvs. barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Ett barnbarn blir bröstarvinge i sin förälders ställe om föräldern har dött.

Gåva av fastighet

En gåva av en fastighet skiljer sig från en gåva av annan egendom. Detta på grund alla formkrav som finns på överlåtelser av fastigheter. För att en gåva av en fastighet ska vara giltig måste man upprätta en gåvobrev som uppfyller formkrav på fastighetsöverlåtelser som framgår av 4 kap. 29 § jordabalken. Formkraven är att gåvobrevet måste vara skriftligt, undertecknad av både gåvotagaren och gåvogivaren samt innehålla fastighetens beteckning och överlåtelseförklaring. Dessutom ska gåvobrevet bevittnas av två vittnen.

För att svara på din fråga. Det är möjligt att huset som din farmor har gett som gåva inte ska räknas som förskott på arv och inte behöver tas med i bouppteckningen, beroende på vad som står i gåvobrevet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare