Förskott på arv, efterarv, gemensamma barn och en omgift förälder.

Hej,

Vi har några frågor gällande arvskifte.

Vår mamma dog år 2005 och vår pappa ärvde henne. Vår pappa avled 2018 och då var han omgift. Vid bouppteckning visade det sig att det finns ett testamente där det står inskrivet att vi har fått ett förskott på arv med 150000 kr tillsammans. Nu undrar vi vem vi har fått detta förskott för eftersom vi inte har fått ut något morsarv? Är det inte så att vi ska få ut detta först? Dessutom fick vi pengarna av vår pappa innan han hade träffat sin nya fru, räknas detta ändå som förskott på arv? Om det är så och arvet efter vår pappa är mindre än 150000 dras denna summa bort för eventuellt ett efterarv när hans nya fru avlider?

Vi tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att handla om förskott på arv respektive efterarv. Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Skillnaden mellan förskott på arv och efterarv
Av din fråga så förstår jag det som att testamentet syftade på att de 150 000 kr skulle utgöra förskott på arv, vilket utgår från din pappas kvarlåtenskap. Er mammas arv tillföll er pappa vid hennes bortgång, förutsatt att det inte fanns ett testamente som stipulerade något annat (3 kap. 1 § första stycket, första meningen ÄB). Huvudregeln är att makar med gemensamma barn ärver efter varandra. I arvet efter din pappa utgår din mammas arv i form av efterarv. Läs om efterarv på skatteverkets hemsida här.

En andel av din pappas kvarlåtenskap utgörs alltså av din mammas arv, vilket din pappa inte kan testamentera bort eller liknande. När din pappa ärvde din mamma ärvde han nämligen kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt (läs här). Vid arvsskiftet efter er pappa borde därför er mammas arv utfalla till er barn.

Att er pappa gav förskottet på arv innan han hade träffat sin nya fru spelar ingen roll för frågan om det är ett förskott på arv. Er pappa är nämligen fri att själv testamentera om sina tillgångar. Som du nämner kan ni få efterarv efter er pappa vid hans nya frus bortgång. Iaktta att ni kan begära att direkt få ut ert arv efter er pappa, utan att vänta till den nya frun avlider. Bara om ni avstår från arvet efter er pappa kommer ni få rätt att ta del av den nya fruns kvarlåtenskap vid hennes bortgång i den utsträckning som motsvarar andelen efter er pappa (3 kap. 9 § ÄB).

Hur förskottet på arv behandlas vid efterarv efter er pappa
Här ska erinras att bara om ni barn avstår från arvet efter er pappa, utgår efterarv efter er pappa vid den nya fruns bortgång. Oavsett om ni väljer att avstå från arvet till förmån för den nya frun eller om ni tar ut arvet nu, kommer förskottet på arvet att räknas bort från er pappas kvarlåtenskap. Observera att er pappas nya fru ärver honom med fri förfoganderätt och därmed har rätt att disponera över egendomen och t.ex. förbruka den. Efterarvet beräknas vid bodelningen mellan er pappa och den nya frun. Denna beräkning kommer resultera i en kvotdel som motsvarar efterarvet. Denna kvotdel är konstant medan kvarlåtenskapen efter frun kan förändras. Efterarvets storlek förändras alltså beroende på hur stor kvarlåtenskap som den efterlevande maken (den nya frun) senare lämnar efter sig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare