Förskott på arv

Hej, Mina föräldrar vill ge min syster deras sommarstuga i gåva. I gåvobrevet ska det står att gåvan ska ses som förtida arv. Vi andra syskon är helt med på detta. I en mall vi hittat för gåvobrev ska taxeringsvärdet på sfastigheten uppges, inte marknadsvärdet. Nu undrar jag om det verkligen är taxeringsvärdet som ska stå i gåvobrevet eller om det är marknadsvärdet. Vi har låtit en oberoende värderingsman värdera huset. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om det inte avtalats om annat eller omständigheterna talar mot det, så antas gåvor till bröstarvingar (barn, deras barn, osv.) vara förskott på arv. Om syftet med gåvan är att det ska vara ett förskott på arv behövs alltså inget gåvobrev. Vidare är det marknadsvärdet och inte taxeringsvärdet som är av intresse.

Hoppas att det var till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare