Försenad lagfartsansökan - vad händer om ansökan om lagfart inte görs inom 3 månader?

Glömt lämna in handlingar för inskrivning av lagfart inom 3 mån gränsen

Vad händer om jag lämnar in handlingarna nu? Obs gäller köp av fastighet

Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om lagfart hittar du i 20 kap. Jordabalken (JB).

Precis som du skriver ska ansökan om lagfart göras inom 3 månader (20 kap. 2 § JB). Vad som kan hända när du inte ansöker om lagfart inom rätt tid är att inskrivningsmyndigheten (Lantmäteriet) förelägger vite, dvs. ett visst belopp som ska betalas, för att fullgörande av ansökan ska ske (20 kap. 3 § JB).

Anledningen till att det är så viktigt att ansöka om lagfart inom rätt tid är att den som står som lagfaren ägare har rätt att göra inteckningar och få ut pantbrev. Det innebär alltså att den som för närvarande har lagfart fortfarande kan få ut pantbrev och liknande samt att du inte själv har möjlighet att t.ex. ta lån med säkerhet (pant) ställd i fastigheten förrän ansökan om lagfart har gjorts.

Min rekommendation är därför att ansöka om lagfart så snart som möjligt. Detta dels för att undvika ett vitesföreläggande och dels för att säkra din rätt till fastigheten. Ansökan görs hos Lantmäteriet och bör beviljas även försenad, så länge ansökan är komplett med alla de handlingar som behövs. Mer information hittar du hos Lantmäteriet här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Ida LjungbergRådgivare