Försäljning av samägd egendom kräver full enighet mellan ägarna

Hej, Min man och hans bror ärvde huset i januari efter mamma, men de inte hunnit med några papper med hus , i juni dog men man . så nu är det jag -hans fru och vår son- som ärver min make,

jag undrar hur vi ska göra eftersom jag vill sälja huset( på grund av våra skulder) ,men hans bror vill vänta med det, hur kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du ärver din make tar du över hans ägande i huset. Nu samäger du alltså huset med din tidigare makes bror. Ifall ni inte har något särskilt avtal om hur ert samägande ska ske gäller lagen om samäganderätt.

Enligt lagen om samäganderätt måste alla beslut som rör den samägda egendomen (huset) fattas med full enighet. Alltså måste du och din makes bror vara överens om att sälja huset för att det ska gå. Du kan alltså inte sälja din halva av huset till någon utomstående.

Du kan ju däremot be brodern att köpa ut dig ur huset så att han får äganderätten över hela huset. Utan att veta något om er relation kan det ju vara enklare att äga huset ensam att "tvingas" äga det ihop med dig som ärvt huset. Det kanske därför är till er bådas fördel att han äger huset ensam.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare