FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt04/07/2022

Försäljning av mark utomlands kan behöva beskattas i Sverige

Hej! Jag och min man har ärvt mark i Polen som vi har för avsikt att sälja. Ska vi betala inkomstskatt i Sverige eller Polen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor!

Förutsättningar för beskattning i Sverige.

För och främst kommer en försäljning av marken leda till en inkomst för er, se 41 kap. 1 § inkomstskattelagen (1999:1992) [IL.]. Om ni är obegränsat skattskyldiga kommer ni beskattas på försäljningen av marken i Sverige, oavsett om inkomsten kommer från Polen eller från Sverige, 3 kap. 8 § IL. Ni är obegränsat skattskyldiga i Sverige om ni:

  • är bosatta i Sverige (bor och är folkbokförd),
  • stadigvarande vistas i Sverige (sex månader eller mer), eller
  • har en väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt i Sverige (svenskt medborgarskap, har familj här, har fastighet här etc., se 3 kap. 7 § IL).

Notera att dessa regler såklart tillämpas för varje enskild individ. Hur ni beskattas påverkas såklart av huruvida ni som individer uppfyller kraven för att anses obegränsat skattskyldiga i Sverige eller inte.

Jag hoppas ni fick svar på era frågor! Har ni fler frågor eller funderingar kring skattejuridik eller andra juridiska frågor så tveka inte att vända er till oss igen.

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare