Försäljning av fastighet utomlands

Hej Jag och mina syskon ska sälja en fastighet i Estland. Hur och var kommer den försäljningen att beskattas?

Mvh Jan

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid försäljning av en fastighet i utlandet kan eventuell kapitalvinst bli beskattad i Sverige. Avgörande för frågan om beskattning är dels om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige, dels på eventuella bestämmelser i dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Estland. Om du är bosatt i Sverige är du obegränsat skattskyldig i Sverige, vilket innebär att du kommer att beskattas för eventuell vinst. Om även Estland vill beskatta dig vid försäljningen av fastigheten är det möjligt att det uppstår en situation där två länder vill att du skattar för samma inkomst. I en sådan situation reglerar skatteavtal länderna emellan vilket land som ges förut i beskattningsrätten.

Då jag inte har särskilt mycket information om försäljningen och hur situationen ser ut råder jag dig att kontakta Skatteverket för ytterligare upplysning om hur beskattningen kommer att utfalla.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare