Försäljning av fastighet inom EU.

Hej,

Jag är bosatt i Sverige men är inte än svensk medborgare därför har flyttat här för cca 3 år sedan. Jag tänker att sälja mitt hus utomlands, inom EU, och betala en del av mitt hus här. Huset utomlands fick jag som gåva från mina föräldrar. Om ska jag göra detta är jag skyldig att betalla skatt utomlands, samtidigt med försäljning av huset.

Är jag skyldig att deklarera eller betala något skatt i Sverige om pengarna ska överföras till mitt konto här. Jag har läst att det finns en kontrakt mellan länderna för att undvika dubbelbeskattning. Bellopet ska vara ungefär halv miljon kronor.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan.

Beskattning av fastigheter sker som regel i det land där fastigheten finns. Då jag ej vet vilket land din fastighet är belägen i kan jag tyvärr inte leta upp dubbelbeskattningsavtalet som reglerar förhållandet. Som regel blir du dock bara beskattad i det land där du säljer fastigheten och dubbelbeskattningsavtalet innebär därmed att du inte behöver betala skatt i Sverige. Tanken med dubbelbeskattningsavtal är just att reglera detta förhållande och man vill så långt det är möjligt undvika att personer blir dubbelbeskattade. Inom EU

Du behöver därför inte deklarera pengarna men tänk däremot på att banken kommer ställa frågor om varifrån pengarna kommer och du bör därför spara alla papper från husförsäljningen. Banken är enligt lag skyldiga att ställa dessa frågor och du kommer behöva redovisa alla pengar som kommer in från husförsäljningen.

Du kan se vilka länder Sverige har dubbelbeskattningsavtal på skatteverkets hemsida, jag bifogar en direktlänk till dubbelbeskattningsavtalen Här. Där kan du läsa vad som gäller för fastigheter och beskattningen i just det landet du ska sälja i.

Hoppas det var svar nog på din fråga.

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare