Försäljning av ärvd fastighet - vad gäller angående förbättringar?

Hej,

Frågan jag har gäller avdrag vid försäljning av ärvd fastighet.

Förbättringsutgifter (punkt 2) som tidigare ägare haft får dras av i 5 år . Men vad gäller för punkt 1?

1.) till- och ombyggnad av fastighet (t.ex. ombyggnad av garage)

2.) reparationer och underhåll av fastighet (t.ex. omläggning av tak, renovering av utrymmen osv.)

Exempel:

Jag och min syster ärver en fastighet av vår far och vi beslutar oss efter några år för att sälja den. Vid framräkning av beskattningsbar vinst undrar jag om vi, förutom anskaffningskostnaden vår far har haft, även får dra av hans utgifter för stadigvarande grundförbättring för bostaden, som exempelvis utbyggnad, omdragning av el osv, oavsett tidsperiod?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som tar arv kliver in i arvlåtarens skattemässiga ställning (44 kap. 21 § Inkomstskattelag). Det innebär att du och din syster får göra samma skattemässiga avdrag som er pappa hade fått göra vid en försäljning. Som du själv nämner har ni rätt av göra avdrag på vinsten för omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § Inkomstskattelag). Omkostnadsbeloppet består av utgifter för anskaffning och förbättringar (44 kap. 14 § Inkomstskattelag).

De avdragsgilla förbättringsutgifterna delas in i två grupper: förbättringar och grundförbättringar.

Vad är förbättringar?

Som förbättringar avses reparationer och underhåll på privatbostadsfastigheter som medfört att fastigheten blir i bättre skick än förut (45 kap. 12 § Inkomstskattelag). Att ett nyrenoverat hus renoveras på nytt med samma standard kan alltså i regel inte räknas som en förbättring, fastigheten förblir i samma skick.

Förbättringar får dras av om de skett inom de 5 senaste beskattningsåret och till den del förbättringsutgifterna under ett beskattningsår överstiger 5000 kr (45 kap. 11 och 12 § Inkomstskattelag). Har underhåll under ett beskattningsår skett för exempelvis 3000 kr och det är den enda förbättringskostnader under det året så får kostanden inte dras av.

Vad är grundförbättringar?

En grundförbättring är en ändring i grundbyggnaden exv. att dra om el, byta från oljepanna till luftvärme, utbyggnation med mer. För grundförbättringar gäller ingen tidsbegränsning men det går inte att göra avdrag för grundförbättringar som skett innan år 1952.

Liksom för vanliga förbättringar gäller för grundförbättringar att kostnaden måste överstiga 5000 kr (45 kap. 11 § Inkomstskattelag). Att notera är att gränsen på 5000 kr avser förbättringar och grundförbättringar tillsammans.

Sammanfattningsvis har ni förutom anskaffningskostnaderna möjlighet att dra av förbättringsutgifter från de senaste fem beskattningsåren men också grundförbättringar utan någon direkt tidsbegränsning.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare