Försäljning av andelar i ett tyskt bolag - Vad gäller i skattehänseende i Sverige?

Beskattning vid försäljning av andelar i tyskt företag Jag är svensk medborgare, och har för två år sedan flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott i Tyskland i 20 år. Jag och min f.d. maka äger vardera 50% av andelarna i det tyska företag (GmbH) som vi har byggt upp där sedan 2007. Nu ämnar jag sälja mina 50% till henne för strax under 1 milj. Euro. Vi är skilda sedan två år. Hon är tysk medborgare, och bor kvar i Tyskland. Jag var aktiv som beslutsfattare i företaget senast för fyra år sedan, men har uppburit en mindre lön sedan dess som ersättning för sporadisk IT-support (mindre än 2 timmar per månad). Jag har för närvarande inga övriga inkomster. Min egen insats av kapital i företaget (aktiekapital) är 37.500 Euro. Vilka skattekonsekvenser får min försäljning? Vad kan jag göra för att säkerställa en rimlig beskattning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende inkomstskattelagen (IL) och lagen om avräkning av utländsk skatt (avräkningslagen, AvrL).

Allmänna hållpunkter

Enligt 3 kap 3 § IL är en fysisk person som är bosatt i Sverige, som stadigvarande vistas i Sverige eller som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här obegränsat skattskyldig. Den obegränsade skattskyldigheten innebär att man är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och utlandet, se 3 kap. 8 § IL, och den som inte är obegränsat skattskyldig blir av förklarliga skäl istället att betrakta som begränsat skattskyldig, vilket framgår av 3 kap. 17 § 1 p. IL. Utifrån den information som du har lämnat till oss verkar du vara obegränsat skattskyldig i Sverige, vilket också kommer att bli utgångspunkten i den fortsatta framställningen.

Eftersom det rör sig om en kapitaltillgång aktualiseras reglerna i inkomstslaget kapital och därför behöver följande framhållas. I 41 kap. 1 § 1 st. IL sägs att till inkomstslaget kapital räknas inkomster och utgifter på grund av innehav av tillgångar (exempelvis utdelning på aktier) och skulder och i form av kapitalvinster och kapitalförluster (exempelvis vid avyttring av aktier, vilket är fallet här). Och huvudregeln för det som ska tas upp i inkomstslaget kapital återfinns i 42 kap. 1 § 1 st. IL. Däri sägs att ränteinkomster, utdelningar, inkomster vid uthyrning av privatbostäder och alla andra inkomster på grund av innehav av tillgångar samt kapitalvinster ska tas upp som intäkt, om inte något annat anges i detta kapitel eller i 8 kap. i samma lag.

Utanför faller sådana inkomster som är hänförliga till inkomstslaget näringsverksamhet. Inkomst av kapital (resultatet) beräknas sedan genom att samtliga intäktsposter minskas med de kostnadsposter som sorterar under det aktuella inkomstslaget, vilket framgår av 41 kap. 12 § IL. Kapitalvinster och kapitalförluster ska däremot beräknas för varje enskild avyttring där tillgångens omkostnadsbelopp (mer om det nedan) dras från ersättningen för den försålda kapitaltillgången (i ditt fall de tyska aktierna). Beloppet (kapitalvinsten eller kapitalförlusten) tas därefter upp som en intäkts- eller kostnadspost jämte övriga poster i samband med beräkningen av inkomsten i inkomstslaget kapital.

Värt att notera är också att kapitalförluster enbart är avdragsgilla upp till 70 % och att beskattningstidpunkten i princip inträder direkt i samband med att en tillgång realiseras enligt den s.k. realisationsprincipen, se 44 kap. 26 § IL. Om sammanställningen i inkomstslaget ger ett överskott utgår 30 % statliga (platt) inkomstskatt på överskottet, se 65 kap. 7 § IL. Skulle beräkningen istället leda till ett underskott erhåller den skattskyldige en skattereduktion om 30 % av den del av underskottet som inte överstiger 100 tkr och 21 % av den eventuella återstående delen av underskottet och detta sker mot statlig och kommunal inkomstskatt enligt 67 kap. 10 § IL. Detta kräver dock att det finns skatt på förvärvsinkomster hos den skattskyldige att räkna av mot under ett och samma beskattningsår. En skattereduktion som inte nyttjas kan alltså inte sparas för framtiden.

Överlåtelsen av aktierna till din ex-hustru - Vad gäller i skattehänseende utifrån ett svenskt perspektiv när kapitalvinsten ska beräknas?

När det gäller försäljning av delägarrätter återfinns de huvudsakliga reglerna i 48 kap. IL. Dessa ska läsa tillsammans med de allmänna bestämmelserna om kapitalvinster och kapitalförluster i 44 kap. IL. Med delägarrätt avses bl.a. aktier och en del andra i inkomstskattelagen angivna kapitaltillgångar, se 48 kap. 2 § IL. Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången (aktierna) minskad med utgifter för avyttringen och omkostnadsbeloppet, vilket stadgas i 44 kap. 13 § IL. Utgifter för avyttring kan exempelvis utgöras av eventuella mäklararvoden eller courtage (vid försäljning av börsnoterade värdepapper) och med omkostnadsbeloppet avses utgifter för anskaffning (anskaffningsvärdet, dvs. priset på aktierna) ökade med utgifter för förbättring, se 44 kap. 14 § IL. Förbättringsutgifter blir av förklarliga skäl inte aktuellt vid försäljning av delägarrätter.

För beskattning av kapitalvinster på delägarrätter gäller sedan en obligatorisk metod om du skulle ha förvärvat aktierna över tid (alltså vid flera olika tillfällen) och detta enligt den s.k. genomsnittsmetoden, vilken går att utläsa av 48 kap. 7 § IL. Denna innebär att det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för samtliga delägarrätter av samma slag och sort som den avyttrade ska användas vid beräkningen av omkostnadsbeloppet. Jag misstänker dock ditt bolag endast har ett enda aktieslag (i vissa större aktiebolag kan det finnas aktier med olika röstvärden). Men eftersom du är bolagets grundare motsvarar ditt anskaffningsvärde aktiernas kvotvärde, vilket är aktiernas andel av aktiekapitalet (fiktivt exempel: Om aktiekapitalet uppgår till 50 tkr och aktierna i bolaget är 500 till antalet blir aktiernas kvotvärde 100 kr, se 1 kap. 6 § aktiebolagslagen).

Det internationella perspektivet - Vad gäller?

Jag kan inte redogöra för hur de tyska skattereglerna ser ut, vilket du säkert förstår. Du kommer möjligen att behöva erlägga någon form av kapitalvinstskatt även i Tyskland. Men du kommer samtidigt, enligt det internationella skatteavtal som är träffat mellan Sverige och Tyskland och som gäller som svensk lag, att få göra avräkning mot den svenska inkomstskatten (om du behöver betala någon skatt i Tyskland vill säga, annars beskattas du fullt ut i Sverige), se lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyskland samt det faktiska skatteavtalet. Och när det gäller en fysisk persons avyttring av aktier och andra typer av delägarrätter efter utflyttning kan följande anföras.

I skatteavtalets artikel 13.5, vilken reglerar realisationsvinster, dvs. kapitalvinster, sägs att i fråga om fysisk person som har haft hemvist i en avtalsslutande stat under minst två år och som erhållit hemvist i den andra avtalsslutande staten, påverkar bestämmelserna i punkt 4 inte den förstnämnda statens rätt att fram till tidpunkten för bytet av hemvist enligt sin interna lagstiftning beskatta sådan person för värdestegring på aktier och andra andelar i bolag (Gesellschaften) och handelsbolag, kommanditbolag, enkelt bolag, partrederi eller gruvbolag som är hemmahörande i den förstnämnda staten eller att enligt sin interna lagstiftning beskatta vinst på grund av överlåtelse av sådan egendom som denna person förvärvar vid någon tidpunkt under de första fem åren efter bytet av hemvist.

Detta innebär, i vart fall såvitt jag kan bedöma, att du kommer att beskattas fullt ut i Sverige vid försäljningen av andelarna i ditt tyska bolag. Om det ändå skulle vara så att viss beskattning utlöses i Tyskland kommer du ändå att få göra avräkning i Sverige, se 2 kap. 8 § 1 st. AvrL vari sägs att avräkning får ske med ett belopp som motsvarar summan av den utländska skatt som får avräknas enligt 1 §, utländsk skatt och annat belopp som ger rätt till avräkning enligt skatteavtal och överskjutande belopp enligt 17-20 §§ i samma kapitel.

Notera dock följande. Genom avräkningsrätten innebär ovanstående i grunden att om den tyska skattesatsen på exempelvis kapitalvinster uppkomna vid försäljning av onoterade aktier skulle vara 20 % kommer du i Sverige endast att behöva skjuta till ett belopp motsvarande 10 % enligt avräkningsmetoden eftersom den svenska kapitalvinstskatten ligger på 30 % statlig inkomstskatt. Observera dock att om den utländska (tyska) skatten skulle överstiga den svenska medges inte avräkning för mer än den svenska skatten. I en sådan situation skulle du alltså inte få någon återbäring i Sverige.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Skattekonsekvenserna, såsom du beskriver det, har det redogjorts för ovan. Men vad du menar när du skriver ”Vad kan jag göra för att säkerställa en rimlig beskattning?” bereder dock vissa tolkningssvårigheter. Gissningsvis syftar du på risken för en eventuell dubbelbeskattning och denna kommer som sagt att elimineras genom den ovan nämnda avräkningsrätten, vilken du äger rätt att åberopa.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare