Försäljning av andel i samägd fastighet

Hej!

Vi är tretton delägare av en jordbruksfastighet. Jordbruket brukas inte, utan används som betesmark. Fastigheten ligger attraktivt i anslutning till Mälaren. Många vill ha tomter i området. Det kan inte vara svårt att få köpare.

Efter 40 år av samägande vill några av oss (troligen majoriteten) få loss kapital för att kunna reparera våra bostadshus samt få en slant över till våra barn och barnbarn.

Hur gör vi för att dela upp och eventuellt försälja vår andel? Är exekutiv auktion en lösning?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Delägares rättigheter till egendom regleras i samäganderättslagen, om ni inte har avtalat om något annat. Huvudregeln i lagen är att alla delägare ska vara överens om ett förfogande (dvs. försäljning) över fastigheten (2 § samäganderättslagen). Som jag uppfattar dig är dock inte alla delägare överens om att sälja fastigheten. I detta fall finns två möjligheter för er att sälja er andel för att få loss kapital.

En möjlighet är att ni säljer er andel precis som vid en vanlig försäljning. En samägare har rätt att sälja sin andel utan att ha samtycke från resten av delägarna. Motsätter sig en delägare att ni vill sälja er andel är detta därmed inget hinder för att ni inte ska få sälja er andel ändå (om ni inte har avtalat om något annat).

En annan möjlighet är att ni försöker sälja hela fastigheten. Som sagt kan detta inte ske genom en vanlig försäljning om inte alla delägare är överens om det. Dock finns det en möjlighet att sälja fastigheten på offentlig auktion om en eller fler delägare vill det (6 § samäganderättslagen). Ansökan för att sälja fastigheten på offentlig auktion görs hos tingsrätten. Det ska påpekas att detta ska vara en sista utväg för när delägare inte kommer överens. Helst ska ni som delägare alltså försöka komma överens om hur ni vill göra med jordbruksfastigheten. En försäljning på offentlig auktion får inte heller ske om en annan delägare kan visa synnerliga skäl för att det inte bör ske.

Om ni säljer hela fastigheten ska kapitalet delas lika mellan alla delägare, om ni inte har avtalat något annat (1 § samäganderättslagen).

Mitt råd till dig är att höra med samtliga delägare för att se om ni kan komma överens om att sälja fastigheten gemensamt, på så sätt slipper ni ansöka om offentlig auktion hos tingsrätten och kan förhoppningsvis få till en bättre försäljning genom en traditionell fastighetsförsäljning.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare