FrågaOFFENTLIG RÄTT11/08/2019

Försäljning av alkohol vid privat fest

Hej!

Jag ska ha en fest där jag kommer bjuda på alkohol. Jag vill gärna ta betalt för alkoholen - men utan att generera någon vinst på det - dvs ta betalt för det alkoholen kostar. Är det lagligt? :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 8 kap 1a § alkohollagen (2010:1622) krävs inte serveringstillstånd om serveringen

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Jag har fetmarkerat ordet ''och'' för att poängtera att alla tre kriterierna måste vara uppfyllda för att serveringen ska vara tillåten. Du verkar i vart fall uppfylla de två första punkterna. Den tredje punkten betyder att festen inte får äga rum i en lokal där det vanligtvis bedrivs yrkesmässig alkoholförsäljning. Festen får alltså inte äga rum på en bar, nattklubb eller liknande.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor. Ha en trevlig fest!

Carl Trolle OlsonRådgivare