Föroreningar på tomt

Hej,

Vi har köpt en större mark och byggt vårt drömhus. Problemet vi har är försurande lukt från massafabrik. Denna lukten blir bara värre och värre, men även nedfallet hamnar pågår tomt. Vad kan vi som privatpersoner göra?

massafabriken har fått ett godkännande på att fördubbla sin produktion vilket kommer leda till ännu värre lukt.

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

32 kapitlet Miljöbalken reglerar föroreningar som verksamheter orsakar på sin näromgivning.

3§ - Både luftföroreningar (dålig lukt) och markföroreningar kan ersättas.

1§ - Om en verksamhet orsakat sakskada eller förmögenhetsskada på sin omgivning (i ert fall er tomt) ska denna skada ersättas. Om lukten och markföroreningen innebär en värdeminskning för er tomt så kan ni alltså få ersättning för denna värdeminskning.

För att få ersättning måste följande rekvisit vara uppfyllda.

1. Skadan måste vara av någon betydelse. Detta innebär egentligen bara att det måste vara en reell olägenhet som påverkar t.ex er fastighets värde.

2. Verksamheten bör inte skäligen tålas med hänsyn till förhållandena på orten eller dess allmänna förekomst under jämförliga förhållanden. Detta innebär att om verksamheten påverkar förhållandena i närområdet på ett betydligt sätt så kan det vara skäl för ersättning. Om det dock skulle vara så att fabriken var aktiv då ni valde att köpa tomten och börja bygga huset kommer det vara svårt att hävda att detta förhållandet föreligger. Det lär nämligen vara så att förhållandet på orten är sådant att man får räkna med lukt från fabriken. Däremot skulle ni kunna argumentera för att en dubblering av produktionen inte skäligen bör tålas eftersom det kommer bli en sådan markant förändring av förhållandena på orten.

Alltså - det finns en viss möjlighet för er att kräva ersättning för den förorening som fabriken bidrar till. Om fabriken var aktiv då ni köpte tomten är det isåfall fördubblingen i produktionen ni får hävda orsakar en värdeminskning som ni inte skäligen bör tåla med hänsyn till förhållandena på orten.

Vad gäller fördubblingen av produktionen så lär det ha varit kommunen som godkänt detta. Ni kan vända er till kommunen för att se om beslutet om produktionsökningen går att överklaga.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare