FrågaFAMILJERÄTTGod man07/03/2014

Förordnande om god man

Hej. Jag har en grabb på 30 år å bor hemma han är utvecklingsstörd sen i utvecklingen han hade en god man förra året, dom på LSS tjatade på honom att han skulle ha en till slut gick han med på det men tyckte hela tiden att det var jobbigt så efter lite mer än ett halvår sa han upp god mannen, men nu har han fått en igen utan att han gått med på det känns som dom gått bakom ryggen på honom jag trodde att det var frivilligt att ha en. Mvh

Lawline svarar

Hej! Bestämmelserna om god man återfinns i 11 kap. 1-6 §§ föräldrabalken (1949:381, FB). En god man kan förordnas av olika skäl. I ert fall är 11 kap. 4 § FB tillämplig. Där framgår följande:

 "Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person, skall rätten, om det behövs, besluta att anordna godmanskap för honom eller henne. Ett sådant beslut får inte meddelas utan samtycke av den för vilken godmanskap skall anordnas, om inte den enskildes tillstånd hindrar att hans eller hennes mening inhämtas.
 När rätten meddelar ett beslut enligt första stycket, skall rätten samtidigt förordna en god man att utföra uppdraget. Om en god man i något annat fall skall förordnas på grund av ett beslut enligt första stycket, skall förordnandet meddelas av överförmyndaren."

Du berättar att en god man tidigare har förordnats, efter att din anhörige gått med på detta. Om det därefter blir aktuellt att byta god man så är det alltså överförmyndaren, inte domstolen, som har att besluta om det. Till skillnad från när domstolen ska besluta om godmanskap, vilket i ditt fall skett, så står det inte något om att överförmyndaren inte skulle kunna besluta om byte av god man utan samtycke från personen i fråga (se äv. prop. 1993/94:251 s. 199).

Med andra ord: när en domstol beslutar om att en person ska få en god man, så behövs i regel den personens samtycke. Om det däremot är fråga om att byta ut en god man mot en annan, så är det överförmyndaren som beslutar om detta, och denne behöver inte ha personens samtycke. Vad jag kan rekommendera är att du som anhörig ber att få tala med den nuvarande gode mannen, och förklarar situationen för denne, så att denne förstår vad som inte är bra. Detta kan du även ta upp med överförmyndaren.

Lars BålmanRådgivare