Förolämpning och kräkning

Hej!

Min syster har systematiskt utsatts för sin svärmors kränkningar. Det gäller henne som person, att hon är svag, att hon har lurat sin kille genom att bli gravid etc etc. Hon har också pratat nedsättande om oss övriga syskon och föräldrar. Att vi är lösdläppta och byter partners etc.

Var går liksom gränsen rent lagligt, vad man får säga till en annan person och jobba undan med det?

Vad skulle hon kunna göra i detta fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver att din dotter har varit med om kan falla in som förolämpning enligt 5 Kap 3 § Brottsbalken. Med förolämpning menas någon som förtalar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller annat förolämpande beteende. Den som förolämpar någon döms till böter. Är brottet däremot grovt döms personen i fråga till böter eller fängelse i högst 6 månader 5 Kap 3 § 2 st Brottsbalken

Grundprincipen är att åklagare inte får väcka åtal för förolämpning. Initiativet står hos den person som anser sig ha blivit utsatt för förolämpning, Åklagarmyndigheten.

Åklagare får däremot väcka åtal om brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år eller om brottsoffret har gjort en brottsanmälan. Vidare föreligger det fler förutsättningar för att åklagare ska få väcka åtal bland annat att förolämpning skett med anspelning på ras, hudfärg, sexuell läggning, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse. Det ska även vara fråga om återkommande förolämpningar under en viss tid eller att någon har utsatts för förolämpningar på sin arbetsplats eller i sitt bostadsområde, Åklagarmyndigheten.

Mitt svar

Mitt svar på din fråga är att din dotter bör göra en polisanmälan, vilket ger åklagaren rätt att kunna väcka åtal. Ett alternativ är att göra en stämningsansökan i Tingsrätten, det är den förlorande parten som står för båda parternas rättegångskostnader. Jag rekommenderar dock att hon gör en polisanmälan, händer ingenting och hon fortfarande är villig att driva en process kan hon göra en stämningsansökan.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare