Förolämpning och förtal

Hej,

Om jag har hamnat i en dispyt med en kollega på jobbet där vi båda skäller på varandra och säger vad den ena och den andra gör för fel i sitt arbete.

Och där jag i mitt tal, använt en högre ton och då sagt att den andra personen bör erkänna att hon också gjort fel i sitt beteende gentemot mig. Om jag då upprepat detta och när jag inte fått svar på frågan och då i frustration sagt att hon är sjuk i huvudet.

Har jag på något sätt gjort mig skyldig till någon form av brott??

Och om hon efter detta mötet går runt och säger till andra kolleger att jag har hotat henne, har hon i sin tur gjort sig skyldig till förtal?

Då hon i sin spridning menar på att jag skulle ha gjort en kriminell handling (hot)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du skulle kunna ha gjort dig skyldig till förolämpning enligt 5:3 Brottsbalken. "Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom dömes för förolämpning".

Förtal aktualiseras om någon utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, 5:1 Brottsbalken.

Det skulle kunna vara tal om förtal genom att hon påstår att du begått en brottslig gärning som du ej har företagit.

Mitt råd är att du vänder dig till polisen med ärendet om du känner dig kränkt av hennes beteende.

Hoppas jag har besvarat din fråga!

Vänligen,

Sandra LarssonRådgivare