Förolämpning eller ofredande i förening?

Hej! Kassören i vår förening drog fingret över halsen då ordförande i valberedningen ifrågasatte ansvarsfrihet för styrelsen. Kassören fortsatte med att be valberdedninhsordförande dra åt helvete! Sista dagen för motioner är idag och jag avser ställa frågan om kassören skall fortsätta eller avsättas.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga att döma verkar det som att det är fråga om ett så kallat ärekränkningsbrott. Eftersom kommentaren riktats direkt till en person kan det vara fråga om förolämpning och ofredande, beroende på vilken händelse som tas i beaktning.

Förolämpning

Beträffande okvädesorden "dra åt helvete", skulle det kunna vara så, att detta anses kränkande och personen kan ha gjort sig skyldig till brottet "förolämpning" (5 kap. 3 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Ofredande

Beträffande fingret över halsen kan det sägas, att det kan utgöra ofredande. Detta regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken. I de fall en person upprepande gånger trakasseras, kan det utgöra ofredande. Det krävs inte alltid att man fysiskt antastar någon, utan ofredande utgörs även av annat hänsynslöst agerande. Ofredande kan exempelvis bestå i att knuffa eller slita i någons kläder, telefonterrorisera någon eller spotta på någon. Fridskränkningen ska ha varit kännbar. Var emellertid handlingen riktad mot förslaget och inte personen i sig, är det mindre sannolikt att det ska betecknas som ofredande.

Sammanfattningsvis

Du bör kunna lyfta saken på mötet och anföra att ordföranden gjorde sig skyldig till förolämpning. Påföljden för förolämpning är förvisso "endast" böter, men i sak får det anses som ett skymfligt beteende och det bör uppmärksammas. Som sagt är det möjligt att upprätta en polisanmälan.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare