Förolämpning

Hej, Mitt ex och pappan till min son är allt annat än trevlig i sina mail till mig. Finns det något jag kan göra.

Här är ett exempel på vad han har skrivit.

"Sen trodde jag man inte kunde bli dummare men uppenbart är så fallet. Du ska absolut inte övningsköra med någon när H åker med i bilen. Det är inte förbjudet enligt lag men något måste väl finnas innanför ditt skallben som fattar hur idiotisk den idén är. H ska inte åka i någon bil där personen som kör inte har körkort! Idiot!"

Finns det något jag kan göra förutom att säga till honom eller får jag bara acceptera sådant här och sluta läsa mail från honom?

Mvh

Catrine

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder Dig till Lawline. Först och främst tycker jag att Du ska vända dig till din före detta och försöka att få en bättring på det sättet han bemöter Dig. Och berätta hur det får Dig att känna. Det är ingenting som Du ska acceptera. Rent juridiskt sett så ligger det han säger/skriver till Dig förolämpning (se 5kapitlet 3 § Brottsbalken; Länk: Brottsbalken). Att Du har tillgång till Er kommunikation gör det lättare för Dig att bevisa i domstol vad det är han faktiskt utsätter Dig för.

Vänligen,

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare