Förolämpning

Hur mycket kan jag få i skadestånd om någon kallar mig neger

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline.

Vad kan det röra sig om för brott?

Det brott som du eventuellt blivit utsatt för kallas förolämpning och regleras i 5 kap. 3 § brottsbalken. Enligt paragrafen ska den person som "smädat" en annan person bl.a. "genom kränkande tillmäle" dömas för förolämpning. Syftet ska ha varit att såra personens självkänsla och straffet för gärningen är dagsböter.

Kan du kräva skadestånd?

Du kan inte få brottsskadeersättning för kränkning vid ärekränkningsbrott som förolämpning. Om förolämpningen är en allvarlig kränkning av den personliga integriteten kan förövaren däremot tvingas betala skadestånd.

Under förutsättning att det går att bevisa att du blivit utsatt för en förolämpning i rättslig mening har du alltså en principiell rätt till skadestånd. Hur mycket du kan få i skadestånd är svårt att säga på rak hand utan att känna till omständigheterna i fallet.

För att få till stånd en domstolsprövning måste du skicka en stämningsansökan till tingsrätten. Här hittar du en mall för en sådan.

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare