Förnya körkort

Hej, om någon har åkt dit för olovlig körning två gånger med 1 års mellan rum, för att ej har förnyat sitt körkort har denna person då tappat sitt körkort helt? eller kan denna person förnya sitt körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att personen i fråga har kört med körkortet ogiltigt på grund av att de inte förnyat körkortet, och därför åkt dit för olovlig körning. Om jag har missuppfattat din fråga, eller om det är någon omständighet du vill förtydliga, är du varmt välkommen att höra av dig så ska vi försöka svara på din fråga utifrån de nya förutsättningarna. Om du vill läsa mer om förfarandet kring förnyande av körkort, är Transportstyrelsen den myndighet som handhar förfarandet och det går att läsa mer om det på deras hemsida.

Körkortet måste förnyas innan giltighetstiden gått ut, om personen i fråga däremot inte har gjort det kommer Transportstyrelsen att förlägga personen att förnya körkortet inom viss tid (Transportstyrelsen). Om inte detta sker blir körkortet ogiltigt och personen saknar behörighet att köra fordonet körkortet omfattar (Transportstyrelsen).

Svar

Eftersom att personen i fråga åkt dit för olovlig körning två gånger med ett års mellanrum låter det inte troligt att personen fortfarande har tid på sig att förnya körkortet igenom ett förläggande ifrån Transportstyrelsen. Om detta är korrekt har personen sannolikt tappat sitt körkort och kan därmed inte förnya det.

Rekommendationer

För att veta med säkerhet om personen i fråga fortfarande har möjligheten att förnya sitt körkort eller inte skulle jag rekommendera dig att kontakta Transportstyrelsen. Deras kontaktuppgifter står på deras hemsida.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare