FrågaAVTALSRÄTTGåva01/01/2019

Formulering av gåvobrev avseende bostadsrätt

Gåvobrevet gäller en bostadsrätt. Den skall bli enskild egendom och om den senare säljes skall dessa pengar också vara enskild egendom. Om en annan bostadsrätt eller fastighet köpes för dessa pengar skall denna också vara enskild egendom.

Fråga:

Måste gåvobrevet bevittnas?

Räcker formuleringen: gåvan skall vara mottagarens egendom och vad som sätts i dess ställe och även avkastningen därav?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i gåvolagen och bostadsrättslagen.

Måste gåvobrevet bevittnas?

Nej, ett gåvobrev som avser en bostadsrätt behöver inte bevittnas. Det finns däremot, utöver gåvobrevet, två speciella moment som måste genomföras för att en gåva av bostadsrätt ska vara möjlig att genomföra. Först måste bostadsrättsföreningen underrättas om gåvan, vilket följer av 3 § 3 st. gåvolagen och högsta domstolens avgörande NJA 1993 s. 560. Därefter krävs det i praktiken också, enligt 6 kap. 1 § bostadsrättslagen, att gåvomottagaren ansöker och blir godkänd som medlem i bostadsföreningen. När dessa moment är avklarade är gåvan fullbordad.

Hur ska gåvobrevet formuleras?

Lagen ställer inga krav på hur du formulerar gåvobrevet. I praktiken ska gåvobrevet fungera som ett bevis för din avsikt att skänka bort bostadsrätten. Det är därför viktigt att du formulerar dig på ett sätt som gör din vilja tydlig för utomstående.

Jag föreslår följande formulering:

"Härmed överlåter jag, (namn, personnummer), som gåva till (namn personnummer), bostadsrätten (beteckning på bostadsrätten).

Gåvan ska utgöra enskild egendom för (namn, personnummer). Detta gäller även för avkastning och för vad som träder i gåvans ställe.

(Namn, ort, datum)
(Underskrift)
"

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare